Brand i Hejnum

Igår var Skogsvårdsstyrelsen ute i skogen i Hejnum (Othem) och eldade. Dom klantade sig rejält och elden spred sig något enormt och hela eftermiddagen, kvällen och natten har ägnats till att försöka få elden under kontroll och släckt. Enligt min familj rör det sig om ca 100 tunnland skog som brinner/har brunnit. 1 tunnland ≈ 5000m². Mina bröder är och hjälper till med släckningen. Igår var det 30 brandmän som höll på med släckningsarbetet och idag har delar av styrkan bytts ut mot 10 nya. Det mina bröder bidrar med är en gödseltunna på 25m³ som sprider vatten. Det är även fler liknande på plats. Just nu på morgonen fick jag reda på att Erik (en som jobbar åt min bror) håller på att göra brandvägar med lastmaskinen.

Helt galet... Tycker så synd om skogsägaren.

helagotland.se finns mer info om branden samt senaste nytt.

 

Bild lånad från helagotland.se



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0