Pumpapaj

Tänkte dela med mig av receptet på pumpapaj om ni är sugna på att prova det själva :) Ganska enkelt recept faktiskt:

 

Ingredienser:
10-12 bitar
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g smör
1 äggula

Fyllning:
4 dl grovhackad pumpa
2 ägg
2 dl strösocker
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 krm salt
2 msk vetemjöl
2 dl vispgrädde
Gör så här

Hacka ihop mjöl, socker och smör till en grynig massa. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en ugnssäker form, ca 24 cm i diameter. Låt vila i kyl ca 30 min. Sätt ugnen på 200°. Koka pumpan i lättsaltat vatten 5-8 min. Häll av vattnet i en sil, pumpan ska vara väl avrunnen. Mixa pumpan till puré och låt den svalna något. Tillsätt äggen ett i taget. Blanda ner resten av ingredienserna till fyllningen och häll i pajformen. Grädda i nedre delen av ugnen 40-50 min. Låt kallna. Sikta över lite florsocker och servera med vispad grädde.

Receptet kommer från Arla.

 



Kommentarer
Erika

Ser supersmarrigt ut!

2011-10-27 @ 22:42:21
URL: http://erikasjodahl.blogg.se/
Madeleine

Prova vetja :)

2011-10-28 @ 09:16:07
URL: http://maddiesworld.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0