Lite vardagstips!

Tänkte dela med mig av lite tips som jag använder mig av:

  • Torrfoder (tex till hund eller katt) förvarar jag i en hink med lock på. Fodret håller sig hårt och fräscht. Sen använder jag en stor sked/slev till att "håva upp" torrfodret med, så slipper man ta med händerna eller hälla direkt ur förpackningen.
  • Jag ger mina katter mjuk kattmat ibland oxå, och när det blir kattmat över i burken/förpackningen så förvarar jag den i kylskåpet. Är det en burk så har jag runda plastlock på och är det tetrapack så förvarar jag den i en plastask med lock/plastpåse för att slippa den äckliga doften varje gång man öppnar kylen.
  • När jag steker kött (tex bacon, hamburgare m.m) så tar jag alltid lite papper och torkar bort överflödigt fett med. På så sätt ser det fräschare ut och blir inte fullt så flottigt.
  • För att få en liten annorlunda "tuch" på köttbullarna så slänger jag i hackad persilja i blandningen. Ordentligt med persilja. Frusen eller färsk eller torkad spelar ingen roll.
  • Om jag köpt ett nytt klädesplagg som behöver tvättas separat (enligt tvättrådet) så slänger jag istället i några små vita "dukar", så kallade Colour Catchers i maskinen. På så sätt kan man tvätta det nya plagget tillsammans med resten av kläderna utan att det blir missfärgat. Anledningen till detta är att dom små "dukarna" suger åt sig färgen.
  • När man sitter med en laptop i knät blir det ofta väldigt varmt underifrån. Därför har jag skaffat ett laptopstöd från IKEA. Detta gör att datorn håller sig sval och man slipper "bränna" benen.
  • En bra grej jag köpt är ett stänkskydd till stekpannan. Det är som ett nät man lägger över stekpannan så att det inte stänker hett fett.

 

Fler tips kommer säkert senare! :)

 

Torrfoderförvaring

 

Mjukmatförvaring i kylskåp (lite smygreklam för Maju kattmat ;))

 

Persilja till köttbullarna

 

För enklare tvätt

 

Laptopstöd

 

Stänkskyddet



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0