Mat och dryck

Tänkte skriva här om vad jag har för planer på vad jag ska äta och dricka framöver :) Är delvis inspirerad av LCHQ som jag skrev om tidigare. Klicka på länken för mer info om dieten. Ni får gärna kommentera detta inlägg med tips om bra mat och dryck :) Är tacksam för all hjälp.
 
Dryck:
  • Vatten, ev. med citron i
  • Te med lite honung
  • Mjölk
 
Frukost:
  • Grovt/mörkt bröd
  • Kalkonpålägg/gurka
  • Müsli/flingor (typ Paulúns) med mjölk eller osockrad yoghurt
  • Morötter
 
Mat:
  • Fisk
  • Sallader
  • Kyckling
  • Kalkon
  • Ägg
  • Gris/nötkött
  • Husmanskost
  • Potatis, rotfrukter och grönsaker
  • Couscous
  • Ris och pasta (men mer sällan)
  • Grönsaker
  • Lamm/får
  • Svamp
 

Mellanmål:

  • Nötter och frön (naturella)
  • Frukt 
  • Bär
  • Grönsaker
  • Popcorn (med eventuellt lite salt, inget smör, poppade med lite nyttig olja)

 

Undvika:

  • Läsk och annan dryck med mycket socker
  • Kakor, bullar, bakelser (men jag kommer fortsätta baka för att ge bort för jag tycker det är roligt)
  • Glass
  • Godis, chips och sånt snacks
 
Planen är att äta mer fisk än jag gör nu, för tillfället äter jag fisk kanske en gång i veckan men det ska bli fler. För fisk är ju gott :) En tanke jag har är att även få ordning på det här med sås och att ta det lugnt med feta såser. Brukar käka färdiga maträtter på jobbet och det ska jag ändra på så att jag lagar mat och tar med istället. Färdig mat får bli i absoluta nödfall. Tycker att jag inte ätit så mycket hämtmat så det kommer jag nog fortsätta med som förut, alltså väldigt lite och helst inte alls (typ pizza, hamburgare, kinamat och annan snabbmat). Ska även se till att äta tre måltider (frukost, lunch, middag) samt två mellanmål per dag och dricka en massa vatten. Känner oxå att jag kommer behöva unna mig något gott (onyttigt) någon enstaka gång när jag verkligen känner att jag behöver och kan hantera det bra genom att bara ta lite. 
 
Jag klara detta eftersom jag har motivationen. Har ni några tips på bra och nyttig mat och dryck så snälla dela med er! ♥


Kommentarer
Marika

Heja Madde! Det ser ut som ett jättebra upplägg! =) Mitt råd är att sakta trappa ned med kolhydraterna, inte utesluta helt från början eftersom man då blir väldigt orkeslös, och rör man på sig behöver man lite kolhydrater. Låt det ta lite tid att hitta dina nya matrutiner! Sen när du är inne i det kommer du känna att du aldrig mått bättre! =) Kramar

Svar: Tack! :) Och tack för ditt råd det låter bra :) Ja det är svårt att ändra vad man äter, men jag känner nog mest att träningen är det jag behöver komma igång med ordentligt. För jag har egentligen inte ätit så dåligt (tror jag iaf) vad det gäller själva maten, det är allt annat som man käkat som inte varit bra ^^ Glad att du hjälper mig gumman <3 Kram
Madeleine ♥

2012-09-18 @ 22:07:07
Marika

Nej det är inte alls lätt, jag har själv mycket att jobba på då jag har en förkärlek till god mat och goda bakverk :P Men som sagt att röra på sig är lika viktigt som att äta bra!<3 Glad om man kan hjälpa till!^^, Kramar

Svar: Hehe så är det nog för många av oss ;) Ja, motion och bra mat hör ju ihop :) Kram <3
Madeleine ♥

2012-09-19 @ 21:18:11


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0