UV-filter

Har ikväll fått lära mig betydelsen av att ha ett UV-filter på objektiven. Det räddade faktiskt hela mitt objektiv alldeles nyss då kameran genom en olyckshändelse åkte i golvet. Som tur var tog UV-filtret hela smällen och objektivet verkar oskadat. 
Vad är egentligen ett UV-filter då? Jo ett UV-filter sorterar bort UV-ljuset, så att det inte kommer in i kameran och kan påverka hur fotografiet blir. Men det var mest de gamla analoga kamerorna som påverkades mycket av UV-ljuset. Idag har de allra flesta ett inbyggt UV-filter så det används mest som en billig försäkring kan man säga, och det kan jag numera intyga att det är. De UV-filter jag har köpt kostar ungefär 200:- vilket är billigt jämfört med objektiven som kostar flera tusen.
 
UV-filtrets plats på objektivet
 
Så här gick det för mitt UV-filter alldeles nyss 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0