Kanelbullar specialrecept

Tänkte lägga upp mitt specialrecept på kanelbullar här som jag kom över för något år sedan i en veckotidning :) Detta är det enda kanelbullerecept som jag använder, dom är supergoda!

 

Ingredienser:

25 g söt jäst

2 ½ dl mjölk

75 g rumsvarmt smör eller margarin

¾ dl vit sirap

2 krm salt

½ tsk nystött kardemumma

Ca 7 ½ dl vetemjöl (behövs oftast mer)

Fyllning:

100 g rumsvarmt smör eller margarin

½ dl råsocker flor/rörsocker flor

1 msk kanel

Pensling och garnering:

1 ägg

Pärlsocker

 

Gör så här:

1. Smula jästen i en bunke. Värm mjölken fingervarm och häll över. Rör om tills jästen är upplöst. Klicka ner matfettet.

2. Tillsätt sirap, salt och kardemumma. Rör ner 6 ½ dl av vetemjölet och arbeta snabbt samman till en lös men slät fördeg. Täck med bakduk och låt vila ca 30 minuter.

3. Fyllning: Rör ihop allt till en slät massa

4. Tillsätt resten av mjölet i degen, eller så mycket att den blir blank och smidig efter knådning.

5. Kavla ut degen rektangulärt på mjölat bakbord och bre över fyllningen. Rulla till en längd och skär i bullskivor.

6. Sätt ugnen på 250 grader. Lägg bullarna på bakplåtspappersklädda plåtar och låt jäsa till knappt dubbel storlek, ca 30 minuter.

7. Vispa ägget lätt, pensla bullarna och strö över pärlsocker. Grädda dem mitt i ugnen i ca 7 minuter.

Tips: Tänj ut degändan lite lätt och peta in under bullen innan den läggs på plåten. Då ”låser” man bullen så den inte snurrar upp under jäsningen och den blir hög och fin.

 

 

Om ni provar detta recept så snälla kommentera vad ni tycker om det ♥



Kommentarer
Frida

Åh vad glad jag blev när jag såg att du kommenterat på min blogg! Och att du fortfarande läser den! Tack underbart söta fina du!

...och ja jag håller med om att den borde kallas elefant men sockerråttan har det varit och det kommer det förbli :)

Kram <3

2011-09-14 @ 17:41:46
URL: http://www.septemberbacken.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0